Reklamiranje na internet sajtovima u velikom usponu u Srbiji

*

Oglašavanje na internetu u Srbiji poslednjih nekoliko godina beleži godišnji veliki rast, u iznosu od 30 do 50 %, što našu zemlju svrstava u red razvijenih evropskih zemalja u ovoj oblasti.

Do pre 5 godina, internet je imao manje od 1 % učešća u ukupnom medijskom oglašavanju u Srbiji, dok je u prošloj godini to bilo oko 5 %.

Prema rečima izvršne direktorke Interaktivnog advertajzing biroa (IAB) Srbija, Gabrijele Stjepanović, trenutno skoro da nema firme koja se ozbiljnije oglašava, a da ne plasira barem deo svog budžeta na internet. Prema njenim rečima, razlog tome je što njihovi kupci upravo na internetu provode najveći deo „svog budnog vremena“. Bilo da surfuju internetom preko svojih računara, mobilnih telefona ili konzola za video-igrice, razmenjuju imejl poruke ili prate društvene mreže kao što su Fejsbuk ili Tviter, najveći deo populacije koja donosi odluke o kupovini je onlajn. Postoje i manje firme koje se oglašavaju isključivo putem interneta iz razloga što je na ovom mediju najlakše reklamu usmeriti direktno na potencijalnog kupca i time maksimizirati rezultate prodaje.

Upravo iz ovog razloga je internet oglašavanje beležilo rast i u periodu najveće ekonomske krize, kada su oglašivači smanjivali svoje budžete i usmeravali ih na merljivije, efikasnije i transparentnije oglasne kanale.

U Srbiji je najviše zastupljeno oglašavanje u formatima banera, kao i brendiranje pozadina ili margina web sajtova, što je „logičan naslednik standardne TV reklame budući da ima dominantnu vizuelnu komponentu“.

Napredni formati internet reklame, podrazumevaju još i multimedijalne grafičke elemente pomoću kojih je moguće vršiti interakciju sa posetiocem sajta čime se po prvi put ostvaruje dvosmerna komunikacija između brenda i potrošača.

Domaće kompanije su se u početku stidljivo upuštale u vode digitalnog marketinga, jer je za tako nešto pre svega potrebno znanje o tome kako na najbolji način iskoristiti sve mogućnosti koje ovaj bogati novi medij nudi. Ali, uticaj globalne popularnosti digitalnog oglašavanja među velikim brendovima i prelazak sve većeg dela populacije na internet, doveli su do toga da se danas među najzastupljenijim oglašivačima nalaze svi mobilni operatori, tehnološke kompanije, finansijske institucije, auto industrija i roba široke potrošnje - naglašava Stjepanovićeva.

U odnosu na naprednija tržišta, u Srbiji još uvek nedostaju napredne kampanje u segmentima mobilnog i email marketinga. Razlog za to je nedovoljno postojanje adekvatnih tehnoloških rešenja, ali i nepoznavanje industrije i principa dobre prakse u ovom domenu.

Imajući u vidu svetska iskustva, naroćito poslednjih godina, mobilni marketing postaje imperativ zbog sve veće ekspanzije smart telefona i tablet uređaja.

Glavna prednost internet reklame je što ona vrlo precizno stiže do ciljne grupe - kupca kojem oglašivač želi da prikaže reklamu. Takođe, rezultati internet kampanja su lako merljivi, kao i klikovi koji predstavljaju jednu od najvažnijih mernih jedinica za uspešnost online kampanje.

Pored toga, internet reklame su i dalje značajno jeftinije od drugih elektronskih medija, i donose brži povratni efekat od reklamiranja.

Nivo razvijenosti srpskog digitalnog tržišta, nažalost, još nije blizu naprednijim evropskim zemljama, ali veoma ohrabruje njegov visoki rast. Srbija je 27. zemlja Evrope koja sada ima svoju nacionalnu asocijaciju za razvoj digitalnog i interaktivnog marketinga, a već u prvoj godini od osnivanja IAB Serbia, na tržištu su vidljivi prvi pomaci, dok se konkretni rezultati očekuju do kraja ove godine.

*
Design by WEB LAB   *                                                 Copyright © 2011 Kupac.rs Sva prava zadržana.
* * * * *